News and Events: Open Positions

Sluitingsdatum 1 september 2019
Opleidingsniveau Universitair
Functieomvang 19 uur per week
Salarisindicatie €2.709 tot €4.274 bruto per maand, op basis van 38 uur per week
Vacaturenummer 19-493

De Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw) verzorgt onderwijs en onderzoek met een sterk internationaal profiel in een groot aantal disciplines op het gebied van de geesteswetenschappen. Diverse disciplines behoren tot de internationale top. De faculteit is gevestigd in het centrum van Amsterdam en onderhoudt intensieve contacten met culturele instellingen in de hoofdstad en daarbuiten. De Faculteit kent één faculteitsbreed onderzoekinstituut, het Amsterdam Institute for Humanities Research (AIHR). Daarnaast participeert de faculteit in het interfacultaire onderzoekinstituut Institute for Logic, Language, and Computation (ILLC). Het onderzoek wordt ondersteund door de afdeling Onderzoek binnen het Faculteitsbureau.

De Universiteit van Amsterdam heeft een nieuw onderzoekszwaartepunt (Research Priority Area, RPA) in het leven geroepen: Human(e) AI. Het doel van het nieuwe onderzoekszwaartepunt is de studie van de juridische, ethische en maatschappelijke gevolgen van AI en van geautomatiseerde besluitvorming (automated decision-making, ADM). Hoe kunnen we voorwaarden scheppen voor AI, waarbij oog is voor culturele en socio-economische gelijkheid, billijkheid en respect voor fundamentele rechten in de besluitvorming, zowel in de publieke als commerciële sectoren, en het realiseren van mogelijkheden voor digitaal burgerschap? Het nieuwe onderzoekszwaartepunt is het resultaat van een gezamenlijke, interfacultaire samenwerking in de UvA Artificial Intelligence-strategie. Het doel is het stimuleren en ondersteunen van onderzoek, de organisatie van inter-facultaire events, acquisitie van externe middelen en de opbouw van een AI-community binnen de UvA. De initiatiefnemers Natali Helberger (FdR), Julia Noordegraaf (FGW), Sonja Smets (FGw/FNWI), Claes de Vreese (FMG) en de universiteitsprofessoren in AI vormen samen het Human(e) AI-stuurcomité. De organisatorische ondersteuning is voor de eerste vijf jaar belegd bij de afdeling Onderzoek van de Faculteit der Geesteswetenschappen.

Binnen de afdeling Onderzoek is per 1 oktober 2019 ruimte voor een coördinator van het onderzoekszwaartepunt Human(e) AI.

Werkzaamheden

De coördinator heeft de volgende taken:

• is primair aanspreekpunt voor de RPA-projectleider(s), de projectomgeving, en samenwerkende onderzoekers en externe partners;
  • speelt een actieve en coördinerende rol in de organisatie van events, publieke debatten en bijeenkomsten;
  • is verantwoordelijk voor de publieke communicatie over het project (persberichten, sociale media, beheer van de projectwebsite http://human-ai.nl, etc.);
  • stelt in overleg het projectplan op met specificaties t.a.v. tijd, bemensing en budget;
  • monitort de ontwikkelingen die de uitvoering van het RPA beïnvloeden, en volgt ontwikkelingen op het vakgebied;
  • verleent ondersteuning in projectaanvragen (verzamelen van documenten, communicatie met de faculteiten en funders, bijhouden van deadlines, etc.);
  • organiseert de praktische gang van zaken rond de jaarlijkse calls for seed funding-projecten, in overleg met de RPA-projectleider(s);
  • bewaakt het proces van inhoudelijke en financiële voortgangsrapportages, projectarchivering en -documentatie;
  • doet voorstellen voor oplossingsrichtingen en draagt aan bij de verbetering van het project.

Profiel

Wij zoeken een enthousiaste en zelfstandige collega die:

• een afgeronde masterstudie heeft, bij voorkeur op het terrein van het onderzoekszwaartepunt;
  • belangstelling heeft voor en affiniteit heeft met wetenschappelijk onderzoek en met name Artificial Intelligence;
  • kennis van en ervaring heeft met het beheer van complexe projecten, in het bijzonder binnen de wetenschap;
  • sterke communicatieve en organisatorische vaardigheden en ervaring heeft;
  • creatief, doeltreffend en toegankelijk is, zowel in de mondelinge als schriftelijke communicatie (Nederlands en Engels);
  • goede redactionele vaardigheden in het Nederlands en in het Engels heeft;
  • beschikt over flexibiliteit;
  • creatief en oplossingsgericht kan denken;
  • zelfstandig kan werken maar ook een echte teamspeler is;
  • inzicht in en gevoel voor verhoudingen in een universitaire omgeving heeft.

Inlichtingen

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Aanstelling

De duur van de functie en de aanstelling als coördinator is gebonden aan de tijdelijke financiering van het project Research Priority Area Humane (e) Artificial Intelligence. Dit betekent dat de functie van coördinator tijdelijk is, vooralsnog voor een periode van vijf jaar.

Het salaris bedraagt, afhankelijk van opgebouwde kennis en ervaring, minimaal €2.709 en maximaal €4.274 bruto per maand bij volledige werktijd (salarisschaal 10). Relevant functieprofiel (UFO) is Projectleider 1. De Cao Nederlandse Universiteiten is van toepassing.

Sollicitatie

Als werkgever handhaaft de UvA een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht afkomst, huidskleur of overtuiging. We koesteren de onderzoekende geest en het doorzettingsvermogen en laten de ruimte om door te vragen. Bij ons vormen nieuwsgierigheid en creativiteit de heersende cultuur.

Belangstellenden kunnen hun sollicitatie tot en met 1 september a.s. (motivatiebrief, cv met de contactgegevens van een referent; graag alle documenten samen in één PDF)  sturen via onderstaande link.

De sollicitatiegesprekken zullen plaatsvinden in de tweede helft september 2019. Geselecteerde kandidaten zullen hierover uiterlijk 10 september 2019 bericht krijgen. #LI-POST

Acquisitie stellen wij niet op prijs

Application form: https://ssl1.peoplexs.com/Peoplexs22/CandidatesPortalNoLogin/ApplicationForm.cfm?PortalID=16107&VacatureID=1055630