BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:ILLC Website X-WR-TIMEZONE:Europe/Amsterdam BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam X-LIC-LOCATION:Europe/Amsterdam BEGIN:DAYLIGHT TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:CEST DTSTART:19700329T020000 RRULE:FREQ=YEARLY;BYMONTH=3;BYDAY=-1SU END:DAYLIGHT BEGIN:STANDARD TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:CET DTSTART:19701025T030000 RRULE:FREQ=YEARLY;BYMONTH=10;BYDAY=-1SU END:STANDARD END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:/NewsandEvents/Archives/2010/newsitem/3556/1-D ecember-2010-Inaugural-Lecture-Henkjan-Honing-Bijz onder-Hoogleraar-Muziekcognitie- DTSTAMP:20101125T000000 SUMMARY:Inaugural Lecture, Henkjan Honing (Bijzond er Hoogleraar Muziekcognitie) ATTENDEE;ROLE=Speaker:Henkjan Honing (Bijzonder Ho ogleraar Muziekcognitie) DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20101201T160000 DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20101201T000000 LOCATION:Aula Universiteit van Amsterdam, Singel 4 11, Amsterdam DESCRIPTION:Henkjan Honing brengt tijdens zijn ora tie, bij de aanvaarding van een KNAW-Muller leerst oel, een ode aan 'de ongeletterde luisteraar'. M uziek speelt op een intrigerende manier met ons ge heugen, onze aandacht en onze verwachtingen. Maar als luisteraar zijn we ons vaak niet bewust dat we zelf een actieve rol hebben in wat muziek zo span nend, troostend of opwindend maakt. Luisteren spee lt zich niet af in de buitenwereld van de klinkend e muziek, maar in de stille binnenwereld van ons h oofd en onze hersenen. Baby's blijken een grote pe rceptuele gevoeligheid hebben voor zowel de melodi sche, ritmische als dynamische aspecten van spraak en muziek. Dit zijn aspecten die taalkundigen gra ag onder de term ~prosodie' scharen, maar die feit elijk de fundamentele bouwstenen van muziek zijn. Pas veel later in de ontwikkeling van een kind wor dt gebruikgemaakt van deze ~muzikale prosodie', bi jvoorbeeld bij het markeren en vervolgens herkenne n van woordgrenzen. Maar deze al zeer vroeg aanwez ige muzikale vaardigheden zijn in essentie niet ta lig, benadrukt Honing. De oratie is een ode aan he t ~ongeletterde luisteren', een - voor zover we we ten - menselijke aanleg voor het waarnemen, interp reteren en waarderen van muzikale nuances vanaf da g één, nog voordat er een woord gesproken, laat st aan bedacht is. Het is het preverbale en preletter -stadium waar het muzikale luisteren vol van is. For more information, see http://www.uva.nl/actu eel/agenda.cfm/BE6F0FB2-E9B4-4C9A-9275663F92D2AA32 . X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\n
\nHenkjan Honing brengt tijdens zijn oratie, bij de aanvaard ing van een KNAW-Muller leerstoel, een ode aan 'de ongeletterde luisteraar'.\n
\nM uziek speelt op een intrigerende manier met ons ge heugen,\n onze aandacht en onze verwachtingen . Maar als luisteraar zijn we\n ons vaak niet bewust dat we zelf een actieve rol hebben in wat\ n muziek zo spannend, troostend of opwindend maakt. Luisteren\n speelt zich niet af in de buitenwereld van de klinkende muziek,\n maar in de stille binnenwereld van ons hoofd en onze\n hersenen. Baby's blijken een grote perceptuel e gevoeligheid\n hebben voor zowel de melodis che, ritmische als dynamische\n aspecten van spraak en muziek. Dit zijn aspecten die\n taa lkundigen graag onder de term ~prosodie' scharen, maar die\n feitelijk de fundamentele bouwsten en van muziek zijn. Pas veel\n later in de on twikkeling van een kind wordt gebruikgemaakt van\n deze ~muzikale prosodie', bijvoorbeeld bij h et markeren en\n vervolgens herkennen van woo rdgrenzen. Maar deze al zeer vroeg\n aanwezig e muzikale vaardigheden zijn in essentie niet tali g,\n benadrukt Honing. De oratie is een ode a an het ~ongeletterde\n luisteren', een - voor zover we weten - menselijke aanleg voor\n he t waarnemen, interpreteren en waarderen van muzika le nuances\n vanaf dag één, nog voordat er een woord gesproken, laat staan\n bedacht is. Het is het preverbale en preletter-st adium waar het\n muzikale luisteren vol van i s.\n
\n \n\n For more in formation, see\n http://www.uva.nl/actueel/age nda.cfm/BE6F0FB2-E9B4-4C9A-9275663F92D2AA32.\n
URL:/NewsandEvents/Archives/2010/newsitem/3556/1-D ecember-2010-Inaugural-Lecture-Henkjan-Honing-Bijz onder-Hoogleraar-Muziekcognitie- END:VEVENT END:VCALENDAR